KÖPVILKOR

Företagsinformation

Österlen Entreprenad & Transport AB (556821-7649)

Hannelundsgatan 2, 273 35 Tomelilla
+46 (0) 417-77 77 78
info@osterlenentreprenad.se

Priser

För att få fram totalpriset för leverans till din adress skall du ange dom tre första siffrorna i ditt postnummer på hemsidan. Därefter ser du totalpriset för material + frakt + moms under fraktalternativen på produktsidan. Totalpriser som visas inte utan att dom tre första siffrorna i postnumret slagit in. Du har alltid möjlighet att ta bort en produkt från varukorgen genom att klicka på det röda krysset i varukorgen för vald produkt. I varukorgen framgår totalpris, det vill säga priset för varan inklusive frakt.

Priset för produkterna kan ändras beroende på vilket postnummer du knappat in, då fraktpriset kan ändras vid olika distanser till leveransplatsen. Om ditt postnummer inte finns på vår hemsida, så kan det bero på att ni nyligen fått ert postnummer utbytt – vi rekommenderar då att ni fyller i ert gamla postnummer. Vid beställning anger ni rätt adress och postnummer i ett meddelande, så att leveransen kommer rätt.

Leverans

Grusterminalen Österlen Entreprenad & Transport levererar för närvarande till Skåne. Leveranstider är 2- 5 dagar vardagar efter att betalning inkommit. Transport sker genom eget företag eller en av våra samarbetspartner. Den angivna leveranstiden är vägledande. Situationer som ligger utanför vår kontroll kan uppstå t.e.x genom varubrist, bristande leveranssäkerhet från tredje man, utsålda varor eller varor som utgått från vårt sortiment. Vid stor försening kommer Ni att bli underrättad av oss. Eventuellt inkomstbortfall p.g.a försenad leverans ersätts inte av Österlen Entreprenad & Transport AB. Beställningar utförda före kl 12.00 på vardagar kommer att bli behandlade samma dag. Annars blir ordern behandlad nästkommande vardag.

För en lyckad leverans finns det ett antal förutsättningar som ska uppfyllas, och det är kundens ansvar att se till att de tillgodoses. Det inte får finnas undermåliga cementplattor, marksten eller liknande vid leveransplatsen, då dessa kan brista, samt att underlaget skall vara anpassat för färd med tung lastbil. Om du har upplyst en specifik leveransplats ska förutsättningarna för färd med lastbil uppfyllas. Chauffören gör vid ankomst en bedömning om färd kan utföras till den önskade leveransplatsen. Om chauffören berömmer att färd ej kan genomföras beslutar chauffören enrådigt var godset, närmast den önskade platsen, kan avlastas. Leveransplatsen ska vara åtkomlig för vanlig lastbil. Vägen ska vara minst tre meter bred och en fri höjd på 4,5 meter. Det gäller även att vara uppmärksam på snäva svängar till leveransplatsen, det ska finns god plats för lastbilen att kunna svänga in eller backa ut från leveransadressen. Var speciellt uppmärksam på detta om du gör en beställning till ett koloniområde eller liknande med smala gator. Kontakta gärna oss om du är tveksam eller har ytterligare frågor. Om du inte är hemma eller anträffbar vid ankomst levereras varan planenligt. Meddelanden som gäller ändringar i våra standardleveransvillkor, måste godkännas och bekräftas av oss innan varorna skickas. Är de inte bekräftade av oss, gäller standard leveransvillkor.

Om transporten till leveransplatsen inte är möjlig att genomföra – uppkommer det en s.k. bomkörning. Detta innebär att chauffören för leveransen tvingas köra tillbaka till utkörningsplatsen. Detta kan bl.a. orsakas av hinder på vägen, eller att vägen till leveransplatsen inte lever upp till de förutsättningar som krävs för att en leverans ska vara möjlig. Det är kundens ansvar att säkerställa att dessa krav är uppfyllda – och skulle en bomkörning ske pga. ofullkomliga förutsättningar på vägen så är det kunden som ombesörjer den tillkommande kostnaden för bomkörningen.

Storsäck

Levereras med kranbil. Närmaste lämplig plats väljs av chauffören. Om din fastighet är mycket stigande eller nedförs, måste chauffören välja en lämplig plats. Vi ringer vi inte i förväg.

Leveranskostnader

Leveranskostnaden betalas av dig och är inkluderat i ditt pris. Leveranskostnaderna är beroende på beställningens storlek och vikt. Det eftersträvas, om möjligt, att utföra en samlad leverans för flera produkter på en beställning, men på grund av produkternas olika beskaffenhet, kan flera produkter på en order bli uppdelad i delleveranser. Det är även möjligt att olika produkter i en och samma beställning skickas från olika täkter/leverantörer, och kommer då att levereras separat. Leveranskostnaderna återbetalas endast om köpet ångras/häves, när leveransen inte är påbörjad. Är leveransen påbörjad tillgodoräknas returfrakten. Vid ångrat köp bekostas returfrakten av dig. Du ska själv vara uppmärksam på att frakt av tungt gods med en vikt över ett ton oftast utgör den största kostnaden av det totala priset.

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt från det datum som du har mottagit varan. Ångrar du köpet, ska du själv välja att ombesörja transporten och returnera varan senast på den 14 dagen efter mottagandet, eller returnera varan direkt vid ankomst. Väljer du att returnera varan med vår lastbil, ska du betala för returtransporten motsvarande leveranspriset. Om du returnerar varan, skall den vara i samma skick/beskaffenhet som när du mottog varan. Detta betyder att ångerrätten kan bortfalla om produktens skick eller mängd inte är densamma som vid leverans. När ångerrätten tas i anspråk, kommer du att få dina pengar i retur efter att vi har mottagit produkten retur och kontrollerat att den uppfyller villkoren för ångerrätten. Pengarna återbetalas med banköverföring.

Reklamationsrätt

När du handlar på www.osterlenentreprenad.se har du enligt gällande lag 24 månaders reklamationsrätt. Detta betyder, att du kan antingen få byta din vara, få pengarna i retur eller till ett reducerat pris, beroende på problemets art. Detta förutsätter naturligtvis att reklamationen är berättigad, och att bristen inte har uppstått på grund av felaktigt användande av produkten eller annan påverkan på grund av fel hantering. Varan skall vara ”orörd” och innehålla samma ursprungsmängd som vid mottagandet. Reklamation ska göras snarast efter det att du har upptäckt problemet med varan. Om du reklamerar inom två månader efter att problemet upptäcks, kommer reklamationen att vara gällande. Vi återbetalar vidkommande fraktkostnader som du har fått i samband med returnering av varan, när reklamationen är korrekt. Kontaktupplysningar hittar du på kontaktsidan. När du returnerar varan ber vi dig upplysa ordernummer samt en kort beskrivning av varans fel. Bifoga även en bild på produkten där varans fel blir tydligt. Reklamationsrätt gäller inte för felbeställning av varor på grund av bristande kunskap om den specifika produkten.

Vägledande Volym

Produktmängden är vägledande. Beräkna alltid lite mer än det du teoretiskt ska använda. Vikten kan variera, t.ex i torr och våt väderlek. Vått och torrt material väger inte detsamma. Detta skall du alltid taga hänsyn till när du handlar och beställer produkter av detta slag. Upplysta volymvikter är vägledande. Volymvikter för en produkt kan från underleverantörens sida innehålla fel eller ändringar. Dessa sälj- och leveransbestämmelser gäller för alla köp genomförda på osterlenentreprenad.se och vår verksamhet och såvida inget annat än vad som är skriftligen avtalat mellan dig och Österlen Entreprenad & Transport AB. Angivna priser är inklusive moms respektive utan moms. Vilket som gäller står vid belopp. Skriftliga avtal med Österlen Entreprenad & Transport AB skall vara på svenska. Vi rekommenderar att ta kopia/backup av samtliga data. Österlen Entreprenad & Transport AB kan inte vara ansvarig för förlust av data och andra indirekta följdskador orsakade av produkter sålda av Österlen Entreprenad & Transport AB, såvida inte svensk lag anger annat.

Dina personliga upplysningar

För att möjliggöra handel på osterlenentreprenad.se, skall du som minimum registrera följande personliga upplysningar.

Namn
Adress
Telefonnummer
E-mail adress

Vi utför registreringen av dina personliga uppgifter i syfte att kunna leverera en vara till dig. Dina personuppgifter registreras hos Österlen Entreprenad & Transport AB och arkiveras i fem år och raderas därefter. Fem år är ett krav enligt bokföringslagen. Om personliga upplysningar efterfrågas av myndighet från vår webbsida säkerställer vi att det alltid föregås av ditt samtycke och att du är informerad om vilka upplysningar som inhämtats och varför.

Direktören och försäljningsmedarbetarna hos Österlen Entreprenad & Transport AB har tillgång till de upplysningar som har registrerats om dig. Ansvariga över data hos Österlen Entreprenad & Transport AB är Lisa Almén.

Upplysningar som registrerats på www.osterlenentreprenad.se vidarebefordras eller säljs under inga omständigheter vidare till tredje part. Vi registrerar heller inte känslig personlig information.

Som registrerad kund hos Österlen Entreprenad & Transport AB har du alltid rätt till att överklaga denna registrering. Du har också rätt till insyn om vilka upplysningar som är registrerade om dig. Dessa rättigheter har du enligt persondatalagen. Vid ett eventuellt överklagande ombeds du att kontakta Österlen Entreprenad & transport AB via mejl: kundservice@ostelenentreprenad.se eller via de kontaktupplysningar som du hittar nederst på sidan.